• بخشهای خبری
    • اخبار پر بازدید
    • تازه ترین خبرها
    •  
      منبع خبر :
      تعداد بازدید: 130
      کد: 99531
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۵/۰۳/۲۰

      گزارش بررسی تبعات فرهنگی و اجتماعی دو طرح «اخذ عوارض تردد هسته مرکزی شهر» و «احداث پارک طبیعت و سلامت طرق»

      شانزدهمین جلسه شورای راهبری پیوست فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با حضور صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه برگزار شد و طرح اخذ عوارض تردد در هسته مرکزی شهر و همچنین مطالعات اجرای بوستان طبیعت و سلامت طرق بررسی شد.
      گزارش بررسی تبعات فرهنگی و اجتماعی دو طرح «اخذ عوارض تردد هسته مرکزی شهر» و «احداث پارک طبیعت و سلامت طرق»

      به گزارش فرهنگشهر، جمال بارانی،دبیر شورای راهبری پیوست فرهنگی شهرداری مشهد در این رابطه اظهار کرد:طرح ترافیک هسته مرکزی مشهد تهیه شده و در شورای پیوست مورد برسی قرار می گیرد تا در زمان اجرا مشکلات آن به حداقل برسد.

      وی افزود: طرح پیوست فرهنگی هسته مرکزی مشهد در حال تدوین است و دلیل برگزاری این جلسه این است که مشاور باید بداند به چه نکاتی توجه کند تا مطالعات کامل باشد .

      مدیر دفتر مطالعات حمل‌ونقل سازمان ترافیک شهرداری مشهد در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص طرح ترافیکی هسته مرکزی شهر پرداخت و گفت: انتهای سال 93 وزارت کشور دستورالعملی را برای مدیریت ترافیک در هسته مرکزی شهرها ارائه کرد که شاخص های مختلفی در آن دیده شده است.

      حسن محسنیان افزود: برای ورود به این محدوده باید مجوزی صادر شود که مرجع آن شهرداری است و عوارض ورود به محدوده نیز باید به پیشنهاد شهرداری و با تایید شورای ترافیک استان به تایید برسد.

      وی بیان کرد: قیمت پیشنهاد شده برای مجوز روزانه در مشهد به اندازه قیمت مجوز 3 ساعته در تهران است.


      مدیر دفتر مطالعات حمل‌ونقل سازمان ترافیک شهرداری مشهد خاطرنشان کرد:مشهد روزی تک هسته ای و بر محور حرم مطهر بود که امروز این موضوع تغییر کرده و چندین هسته در مشهد شکل گرفته که ترافیک نیز در نقاط مختلف به وضوح دیده می شود.
      محسنیان با اشاره به دیدگاههای متفاوت در خصوص ساخت پارکینک در اطراف حرم مطهر رضوی گفت:در مورد ساخت پارکینگ نیز اختلاف نظر هایی وجود دارد و برخی می گویند این اقدام باعث افزایش تردد خواهد شد.

      وی تاکید کرد:هدف ما از اجرای صدور مجوز تردد درآمد زایی نیست زیرا در حال حاضر روزانه 100 هزار وسیله نقلیه وارد هسته مرکزی شهر می شوند که ظرفیت این محدوده 35 هزار وسیله نقلیه است و برای جلوگیری از ورود وسایل نقلیه چاره ای جز اخذ وجه نداریم.

      مدیر دفتر مطالعات حمل‌ونقل سازمان ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به برخی انتقادها از فعالیت شرکت الیت در شهر گفت :به استناد گزارش الیت 73 درصد توقف ها زیر نیم ساعت و رایگان است و هزینه سنگینی که شهرداری در این بخش انجام داده برای رعایت عدالت اجتماعی بوده است و موضوع درآمد مطرح نبوده است.

      محسنیان در خصوص تردد ساکنان واقع در این طرح نیز گفت:گزینه های مختلفی برای مجاوران وجود دارد که در حال بررسی آنها هستیم.


      داخل و بیرون حرم سازگاری ندارد

      در ادامه نشست،حیدری مشاور طرح در خصوص به بیان اقدامات انجام شده در این خصوص پرداخت و بیان کرد:پس از انجام مطالعات،اختلال هایی در محدوده مرکزی شهر تشخیص داده شد که شامل اختلال در زیست بوم مانند آلودگی هوا ، تصادف و ترافیک بود.

      وی افزود: در زیست بوم معنوی نیز آشفتگی هایی در هسته مرکزی مشهد وجود دارد و فضای اطراف حرم مطهر به گونه ای است که تنها بعد از ورود به حرم احساس معنویت می کنیم و بیرون از حرم ناسازگاری با حریم قدسی وجود دارد.

      حیدری بیان کرد: چند طرح ترافیکی در مشهد برای حل این مشکلات وجود دارد که برخی از آنها طی سال های گذشته اجرا شده اند و در حال مطالعه برای طرح جدید و کارآمدی هستیم که مبنای آن فروش مجوز برای ورود به هسته مرکزی شهر به صورت ساعتی و روزانه است.

      مشاور طرح در ادامه تصریح کرد:طبق مطالعات انجام شده در محدوده هسته مرکزی شهر 12 هزار خانوار با 38 هزار جمعیت ساکن هستند که 46 درصد آنها مستاجر ، 14 درصد دارای سن بالای 65 سال بوده و 34 درصد خانوارها دارای وسیله نقلیه شخصی هستند و 17 درصد نیز موتور سیکلت دارند و حدود 8 درصد نیز در حوزه حمل و نقل مشغول به کار هستند.
      وی خاطرنشان کرد:18 درصد زائران با وسیله شخصی به مشهد می آیند و یک و نیم درصد آنها با خودروی شخصی به حرم مطهر مشرف می شوند و 18 و نیم درصد مشهدی ها نیز با وسیله شخصی خود در طول سال به حرم مطهر می روند.

      حیدری تصریح کرد:محدوده فروش مجوز همان محدوده زوج و فرد خواهدبود که قیمت محوزها در نوع ساعتی 5 هزار تومان به تعداد 5هزار مورد در روز ،مجوز روزانه15 هزار و 500 تومان به تعداد 22 هزار مورد و هفتگی به قیمت 62 هزار تومان وبه تعداد 5هزار مورد خواهد بود.
      آیا هدف از اجرای طرح درآمدزایی است؟

      استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز در ادامه گفت:باید بدانیم هدف از اجرای این طرح درآمدزایی است یا اینکه می خواهیم مشکلات را حل کنیم و آیا اجرای این طرح دائم و یا موقت خواهد بود ؟

      ابراهیم فیاض تاکید کرد:نمی توان مشهد را با تهران مقایسه کرد زیرا مشهد بدون هسته مرکزی که محل قرارگیری حرم مطهر رضوی است قابل تعریف نخواهد بود.

      وی بیان کرد:نظر من این است که از شعاع مشخصی ماشین ها با احداث تونل به زیرزمین بروند و به خیابان های منتهی به حرم مطهر تبدیل به پیاده راه شوند و تسهلاتی نیز برای سالمندان در نظر گرفته شود که البته این طرح کلان و راهبردی خواهد بود.

      استاد دانشگاه تهران بیان کرد: موضوعات امنیتی بسیار مهم است و اگر مجاوران این منطقه را خالی کنند،محدوده خلوت خواهد شد و مشکلات امنیتی بی داد خواهد کرد که نمونه آن را امروز در اطراف بازار تهران قابل مشاهده است.

      فیاض خاطرنشان کرد:باید کاری کنیم این این محدوده شلوغ شود که این اقدام باید به صورت سیستمی باشد.


      ساکنان هسته مرکزی شهر نباید نادیده گرفته شوند

      نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: به جز ایام تابستان و تعطیلات عید، در اطراف حرم ترافیک زیادی نداریم و باید پرسید آیا هدف از اجرای این طرح دریافت پول از مردم است یا خیر که این مسئله روشن نیست.

      نصرالله پژمانفر افزود:موضوع مهم دیگر که در مطالعات و اجرای طرح باید مورد توجه قرار گیرد توجه به حقوق مجاوران است و نباید صورت مسئله را پاک کنیم.

      وی بیان کرد:در حال حاضر مراجعات مکرری به دفتر بنده می شودوساکنان هسته مرکزی شهر از جریمه های متعدد توسط دوربینه ای ثبت تخلف گلایه دارند که اقدام درستی نیست و باید به فکر ساکنان در این محدوده نیز بود.

      نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:در هسته مرکزی شهر به دلیل تخریب بافت قدیمی و رانده شدن افراد بومی ، مسئله حاد ترافیکی به جز برخی ایام تعطیل نداریم و مشکلات ترافیکی شهر در خیابان احمدآباد وکلاهدوز و ملک آباد است که باید به فکر حل آنها نیز باشیم.

      پژمانفر تصریح کرد:دریافت پول برای ورود به محدوده یک کار ضد فرهنگی است که ما این تجربه را در ساخت مجتمع های تجاری در اطراف حرم داشتیم که نتیجه آن از بین رفتن هویت این مناطق بود و ساکنان نیز رانده شدند که اجرای این طرح نیز بر مهاجرت مجاوران کمک خواهد کرد.

      وی اظهارکرد: مشکل ما در هسته مرکزی شهر نبود پارکینگ است و اگر این مشکل حل شود بخش قابل توجهی از ترافیک نیز برطرف خواهد شد زیرا وسایل نقلیه مجبور هستند چند مرتبه خیابان ها را برای پیدا کردن جای پارک دور بزنند و یا در صف ورود به پارکینگ حرم انتظار بکشند که همین عوامل باعث ایجاد راه بندان در هسته مرکزی شهر شده است.


      اولویت با وسایل نقلیه عمومی است

      رئیس مرکز طراحی و مطالعات پروژه های شهری شهرداری مشهد نیز گفت: طرح ترافیکی هسته مرکزی شهر در حال تهیه است که محور آن با ورود وسایل نقلیه عمومی است و پیش بینی می کنیم این طرح از سال 97 اجرایی شود زیرا باید اقداماتی از جمله اصلاح معابر و ساخت پارکینگ های لازم انجام شود.

      محمد رضا مسعودی تاکید کرد: در این طرح به ساکنان نیز توجه شده است و ملاحظاتی برای این افراد در نظر گرفته شده است.

       

      همکاری با نهادهای دیگر

      سعید شعرباف از اعضای شورای راهبرد پیوست فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیزدر این رابطه گفت: باید ببینیم اجرای این طرح چه تاثیری در آلودگی هوا و ترافیک دارد و برخی دیگر نهادها از جمله آستان قدس نیز برای این محدوده طرح هایی دارند که باید به آنها نیز توجه شود.

      وی افزود: مدل اجرای طرح کوتاه مدت است و 100 میلیارد تومان از این محل کسب درآمد خواهد شد.

      شعرباف تصریح کرد:اگر کار با محوریت شهرداری انجام شود چیزی به جز نارضایتی مردم ایجاد نخواهد شد و باید دیگر متولیان از جمله پلیش راهنمایی ورانندگی نیز باید پای کار بیایند.


      تقلید از تهران نکرده ایم

      معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در ادامه گفت:برای حل مشکلات ترافیکی هسته مرکزی شهر مطالعات جامعی در حال انجام است و از دیگر سازمان ها نیز خواسته شده تا نظرات خود را در این رابطه به شهرداری ارائه نمایند.

      هوشنگ غلام زاده افزود:ظرفیت خودرویی هسته مرکزی شهر یک سوم درخواست ورود به این محدوده است و برای مدیریت تقاضا راهی به جز صدور مجوز بر مبنای اخذ وجه نخواهیم داشت و در این طرح به دنبال اجرای عدالت اجتماعی هستیم.

      وی تاکید کرد:ما به دنبال تقلید از شهر تهران نیستیم و می خواهیم مشکلات ترافیکی هسته مرکزی شهر را با کمترین تبعات اجتماعی به حداقل رسانیم.

      وحید جلیلی،معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز گفت : از مشاور طرح می خواهیم در گزارش نهایی خود به موضوع هویت و مجاوران توجه داشته باشد و نظر خود را در این موضوعات نیز ارائه نماید.


      بررسی مطالعات بوستان طبیعت وسلامت

      در ادامه نشست بررسی مطالعات اجرای بوستان طبیعت وسلامت طرق در دستور کار قرار گرفت.
      رئیس مرکز طراحی و مطالعات پروژه های شهری شهرداری مشهد در این رابطه گفت:در حال حاضر فضای سبزی به وسعت 200 هکتار به نام بوستان طرق وجود دارد که بعد از توسعه شهر در اختیار شهرداری مشهد قرار گرفته است.

      مسعودی افزود: برای بهره برداری مناسب، این محدوده به دو بخش 100 هکتاری به نام بوستان های طرق و غدیر تقسیم شده است.

      وی بیان کرد:قرار است بوستانی به نام طبیعت وسلامت در بوستان طرق ساخته شود که دارای کاربری های مختلف تفریحی و سرگرمی است و بخش بوستان طرق نیز دست نخورده باقی خواهد ماند.

      مسعودی بیام کرد: مشکلاتی از جمله ناامنی و وجود افراد شرور و وجود فاضلاب از جمله مشکلات فعلی پارک جنگلی طرق است که نارضایتی های اهالی را نیز به دنبال داشته است.
      حمید مسعودی کارشناس مهندسین مشاور زیست کاوش به عنوان مشاور این طرح در ادامه گفت:طبق مطالعات انجام شده بیشترین فراغت شهروندان مشهدی به موضوع تغذیه اختصاص می یابد و مردم به دیگر سرگرمی ها توجهی ندارند که این عامل باعث شده تا سلامت شهروندان به مخاطره بیافتد.

      وی افزود:طبق نظرسنجی های انجام شده ازساکنان اطراف این بوستان 90 نیاز شناسایی شده و به طراح گفته شده تا برای رفع آنها چاره اندیشی کند.

      مسعودی تصریح کرد:ایجاد بازارچه های محلی به جز مجتمع های تجاری از جمله ملزومات این بوستان است کهبه ان توجه شده است.

      کارشناس مهندسین مشاور زیست کاوش بیان کرد:بهترین راه تامین امنیت بوستان طرق حضور مردم است و تقریبا از هیچ مسیر دیگری نمی توان این امنیت را تامین کرد و برای تحقق این موضوع فضاهای مهیج برای حضور مردم در این بوستان ساخته خواهد شد.

      مسعودی گفت:این بوستان عمومی بوده و احداث آن در راستای نیازهای ساکنان همان منطقه است و برخی فضاهای تفریحی خاص در مراحل بعدی ایجاد خواهد شد.


      بوستان باید عمومی باشد

      نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: باید مشخص شود اجرای این پروژه در بوستان طرق چه تاثیری بر ساکنان اطراف دارد و نباید اینگونه باشد که با کشیدن دیوار برای ورود مردم ایجاد محدودیت شود و تنها شاهد حضور افراد متمول در این بوستان باشیم.
      پژمانفر افزود: پارک جنگلی طرق دارای مشکلاتی است که باید به ان رسیدگی شود اما این اقدام به معنای ایجاد فضای تفریحی برای افراد متمول نیست.

      وی تاکید کرد: برخی گزارش هایی که به مشاور داده می شود غلط است و بنده 30 سال در این منطقه رفت و آمد داشته ام و ارائه فضای تاریک و جرم خیز از این بوستان درست نیست .

      نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:ایجاد فضاهای تفریحی گران قیمت در این بوستان از جمله«پینت بال»باعث افزایش فاصله طبقاتی در شهر خواهد شد و مشکلات اجتماعی در این محدوده را چندین برابر می شود.


      این پروژه می توتند الگو باشد

      جلیلی در ادامه خاطرنشان کرد: این پروژه به نظر من ممتاز است زیرا قرار است پیش از ورود به مرحله اجرایی،به موضوعات فرهنگی و اجتماعی آن نیز ورود یابیم و این پروژه قابلیت این را دارد که به عنوان یک پروژه الگو احداث و معرفی شود.

      وی افزود:به همین دلیل باید رویکردهای کلان و اصول معماری و شهرسازی در این پروژه رعایت شود و به مبنای اسلامی نیز در ساخت این مجموعه توجه شود.

      معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد تاکید کرد:وقتی ما می خواهیم چند ده میلیارد تومان را برای احداث یک بوستان هزینه کنیم، باید به مبنای این شهر که بر محور زیارت شکل گرفته توجه کنیم نه اینکه ساخت این بوستان در مشهد و بندعباس هیچ تفاوتی باهم نداشته باشند.

      جلیلی اظهار کرد:باید به مبنای هویتی و دینی در اجرای پروژه ها توجه بیشتری داشته باشیم و البته نگاه خدماتی بد نیست اما خدمات باید در تراز جایگاه مشهد باشد.

      وی تصریح کرد:می شود به دنبال یک شهر پیشرفته و الگو بر مبنای تعالیم اسلامی بود یا مانند کشورهای غربی شهری بی تفاوت و بی روح بسازیم.

      معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد تاکید کرد:توجه به مباحث نظری در اجرای پروژه ها بسیار مهم است و در این راستا باید نظر اساتید حوزه و دانشگاه نیز گرفته شود.

       

      طراحی صحیح

      فیاض در ادامه بیان کرد: به دلیل موقعیت حساس این بوستان، اگر طرح درستی برای آن تهیه نشود ممکن است مشکلات چندین برابر شود و بعد دچار مشکلاتی خواهیم شد که نمی توانیم آن را جمع کنیم.

      وی افزود:توجه به موضوعات اجتماعی در ایجاد بوستان ها بسیار مهم است که اگر به آن توجه نشود برخی اتفاقات تلخ که در تعدادی از بوستان های تهران به وقوع پیوسته مجددا در این بوستان نیز تکرار خواهد شد.

      بارانی نیز گفت: از بین 30 کاربری طراحی شده برای این بوستان تنها 4 کاربری برای بازی های گران است.

      طراح پروژه نیز در ادامه گفت: 50 درصد این بوستان به دلیل بافت متراکم درختان و نقشی که به عنوان بخشی از ریه شهر دارد بدون هیچ تغییری باقی خواهد ماند و در 50 درصد دیگر با حداقل دخل و تصرف در فضای سبز، کاربری های جدیدی ایجاد خواهد شد .
      وی افزود: در طراحی این بوستان نگاه تک بعدی وجود نداشته و نگاه ما هماهنگی بین فضاهای طبیعی و کاربری های امداث شده خواهد بود.

      وی بیانکرد:برای حل معضلات اجتماعی به این نتیجه رسیدیم که رفت و آمد مردم باید بسیار پررنگ باشد تا افراد بزهکار احساس فضای امن برای انجام کار خلاف نداشته باشد.

       

       

       
      تعداد بازدید: 130
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
      0 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر

  • آمار بازدید
    مجموع بازدیدها : 326,299
    تعداد بازدید امروز : 307
    تعداد بازدید دیروز : 1,620
    آخرین به روزرسانی : 1397/06/17 18:18
  • پیوند های مرتبط
    سامانه ارزیابی فرهنگی و اجتماعی - سافا
    معاونت برنامه ریزی و توسعه
    سازمان جهانی ارزیابی تاثیر
    سازمان ارزیابی تاثیر اجتماعی فرهنگی تهران
  • کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
    تامین و به روزرسانی محتوا: دفتر مطالعات فرهنگی و اجتماعی پروژه ها و سیاست های شهری 
    طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد