• بخشهای خبری
    • اخبار پر بازدید
    • تازه ترین خبرها
    •  
      منبع خبر :
      تعداد بازدید: 165
      کد: 99514
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۵/۰۳/۲۰

      مشهد با معارف شیعی و اسلام ناب به «شهر اسلامی پیشرفته» تبدیل می‌شود

      تفکری پیش‌آمده که مرقد مطهر رضوی را خرج تبدیل مشهد به یک شهر توریستی- تجاری می‌کند به‌نحوی‌که مشهد بازار و بندر اجناس بنجل چینی و… خواهد شد، متأسفانه این نگاه طرفداران جدی دارد.
      مشهد با معارف شیعی و اسلام ناب به «شهر اسلامی پیشرفته» تبدیل می‌شود

       

      مباحث نظری درباره مشهد اگر نگوییم که نیست، کم است. باید مباحث تئوریک مطرح شود که بتواند زمینه‌ساز تصمیمات مهم در فضای مشهد باشد؛ چالشِ محوری در مشهد، حاشیه شهر نیست، بلکه شهر حاشیه است اما چالش شهرِ حاشیه چیست؟ باید گفت هر آنچه ما در مشهد و از طریق سنت‌ها به دست می‌آوریم، خرج مدرنیته می‌شود.

      تفکری پیش‌آمده که مرقد مطهر رضوی را خرج تبدیل مشهد به یک شهر توریستی- تجاری می‌کند به‌نحوی‌که مشهد بازار و بندر اجناس بنجل چینی و… خواهد شد، متأسفانه این نگاه طرفداران جدی دارد.

      به دنبال تبدیل کردن مشهد به دوبی و آنتالیا هستند

      طرفداران این مدل دارای برنامه و الگوی مشخص هستند، پیروان این مدل می‌خواهند مشهد به دوبی و آنتالیا تبدیل شود و تصمیم دارند این هدف را رؤیای مشهدی‌ها جلوه دهند، این مدل توسعه، بر محدود کردن زیارت تأکید دارد که برای مقابله با آن باید توسعه مشهد را بر مبنای توسعه مفهوم زیارت قرار دهیم.

      دو نگاه تحجر و تجدد، به محدود کردن مفهوم زیارت توجه دارند، نگاه متحجر زیارت را امری فردی، شخصی و عبادی می‌داند که منحصر به محدوده حرم است و نگاه متجدد نیز حرم را مثل همه بقاع متبرکه تمامی ادیان به رسمیت می‌شناسد ولی وقتی فرد از محدوده حرم بیرون بیاید، دیگر حرم محو می‌شود؛ این‌ها باعث می‌شود تا مفهوم زیارت به همه‌جا تزریق نشود.

      «مشهد» یعنی محل شهادت، اصلاً مشهد یعنی جایی که بر محور مزار یک شهید به وجود آمده است، این نام‌گذاری در جریان معارض مکتب یک امر سیاسی است اما ما امر زیارت را چه طور تلقی می‌کنیم؟ آیا زیارت در مفهوم خویش دربردارنده یک مفهوم مسیحی است و یا معنای سیاسی و تاریخی دارد؟

      زیارت در مفهوم شیعی یک امر سیاسی است

      زیارت در مفهوم شیعی خودش یک امر سیاسی است. در زیارت، تولی و تبری وجود دارد، معارف ما در حوزه تشیع و اسلام ناب کمک می‌کند که حتی الگوی شهر اسلامی پیشرفته را نیز بر مبنای آن قرار دهیم.

      قلعه‌هایی که در اطراف حرم رضوی با این نگاه ساخته‌شده، حرم را از مشهد جدا کرده و اجازه نمی‌دهد زیارت مفهوم گسترده‌تری پیدا کند، لزومی ندارد برای افزودن بر مدت حضور زائر در مشهد، برخی فضاها و تفریحاتی ایجاد شود که ضرورت زیادی ندارد، اگر تاریخ، تمدن و گردشگری فرهنگی را توسعه دهیم، هم جذب توریست خواهیم داشت و هم باعث شکل‌گیری تاریخی مشهد می‌شود.

      مشهد باید به شهر اسلامی پیشرفته تبدیل شود

      به‌جای بسیاری از امور که به‌اصطلاح برای افزایش ماندگاری زائر در سطح شهر مشهد صورت می‌پذیرد، می‌توان به‌طور مثال با ساخت بزرگ‌ترین موزه‌های تاریخ تمدن این کار را انجام داد در غیر این صورت، تضادی که در بین نگاه توسعه‌طلبانه با وضعیت سنتی شهر مشهد وجود دارد، باعث به وجود آمدن بحران‌های زیادی خواهد شد.

      معارف ما در حوزه تشیع و اسلام ناب می‌تواند به ما کمک کند که الگوی شهر اسلامی پیشرفته را با نگاه به مفهوم زیارت در مشهد مقدس پیاده کرده و در این راستا باید به سمتی حرکت کنیم که زائر با نگاه معنوی و ملکوتی به این شهر وارد شود.

       

      وحید جلیلی/ معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد

      مطالب مطرح‌شده در نشست تخصصی «هویت آینده شهر مشهد»

       

      تعداد بازدید: 165
      ارزیابی
      امتیاز کسب شده در ارزیابی:
      ارزیابی این مورد:
      0 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر

  • آمار بازدید
    مجموع بازدیدها : 371,408
    تعداد بازدید امروز : 579
    تعداد بازدید دیروز : 1,186
    آخرین به روزرسانی : 1397/06/17 18:18
  • پیوند های مرتبط
    سامانه ارزیابی فرهنگی و اجتماعی - سافا
    معاونت برنامه ریزی و توسعه
    سازمان جهانی ارزیابی تاثیر
    سازمان ارزیابی تاثیر اجتماعی فرهنگی تهران
  • کلیه حقوق این سایت متعلق به شهرداری مشهد می باشد.
    تامین و به روزرسانی محتوا: دفتر مطالعات فرهنگی و اجتماعی پروژه ها و سیاست های شهری 
    طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد